MonkeyProof Digital Architects

E-mailmarketing

Dé manier om gerichte informatie uit te sturen, een band op te bouwen met je klant en slim gebruik te maken van calls to action naar je website? Dat is e-mailmarketing. Gebruik je CRM-systeem optimaal door je (potentiële) klanten op het juiste moment te contacteren met voor hen relevante content.  

Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing is een enorm effectieve manier om online in contact te komen met je doelgroep. Je hebt de mogelijkheid om informatieve of commerciële berichten te sturen naar een zelf samengestelde lijst van e-mailadressen. Deze e-mailadressen kunnen van mensen zijn die zich aangemeld hebben voor je nieuwsbrief, maar het kunnen ook personen zijn die al in je klantensysteem staan.  

Over de inhoud van je e-mailcampagnes moet je natuurlijk steeds goed nadenken. Dit begint al bij de subjectline van je e-mail. Als je daar de bal misslaat, verklein je aanzienlijk de kans dat iemand de mail gaat openen. Het doel van e-mailmarketing is namelijk om klanten, potentiële klanten of andere geïnteresseerde personen te engageren, te informeren, te overtuigen of te laten kopen. Het spreekt dus voor zich dat je wilt dat de ontvangers je mail openen en liefst ook helemaal lezen, of toch tot op het punt van je call to action.  

Waarom is e-mailmarketing belangrijk?

E-mailmarketing is een kosteneffectieve manier om in contact te komen met je doelgroep. Het heeft daarbij ook een hoge return on investment (ROI). Het grootste voordeel is dat je een groot aantal mensen tegelijkertijd kan bereiken. Je zou dan kunnen denken, “Ja maar, ik wil mijn klanten niet onpersoonlijke benaderen”. Dan hebben we goed nieuws voor jou, want e-mailmarketing geeft je voldoende opties om te personaliseren. Dit kan helpen om de loyaliteit van klanten te versterken, leads te genereren en uiteindelijk de omzet van een bedrijf te verhogen. 

Dankzij mailingautomation kan je zelfs een hele flow samenstellen over wat voor e-mails er verstuurd moeten worden na een bepaalde actie van de ontvanger. Wil jij bijvoorbeeld dat een bezoeker die vanuit een mail doorklikt naar een bepaald product, een vervolgmail krijgt met gelijkaardige aanbiedingen? Dat kan!  

Daarnaast kan je de resultaten van je e-mailmarketing campagnes achteraf ook evalueren.  Hoeveel keer werd mijn mail geopend? Op welke links werd het meest geklikt? Uit data van Mailchimp bleek dat er over alle sectoren heen een gemiddelde click-through rate (CTR) is van 2,6%.  

Door ontvangers hun gedrag na het lezen van de e-mail te analyseren, kan je achteraf ook gerichte aanpassingen doen. De data geeft namelijk inzicht in wat wel en niet werkt bij jouw doelgroep.  

Hoe zetten wij in op e-mailmarketing?

De mogelijkheden met e-mailmarketing zijn bijna eindeloos. Voordat je begint met e-mailcampagnes op te zetten, is het cruciaal om een doordachte e-mailmarketingstrategie te ontwikkelen. Dit vergt uiteraard best wat tijd en denkwerk. Maar geen paniek! Wij gaan graag samen met jou aan de slag om uit te zoeken hoe jouw e-mailcampagnes het best opgebouwd worden.  

Het is waarschijnlijk geen verrassing dat hierbij je doelstellingen en doelgroep twee belangrijke factoren zijn. Stel jezelf de vraag: wat en wie wil ik bereiken met e-mailmarketing? Daarna starten we met het uitdenken van een geschikte e-mailflow voor de mailingautomation. Welke e-mails worden verstuurd naar welke personen? En wat gebeurt er wanneer ze (niet) in interactie gaan met de e-mail? Hierdoor kunnen we gerichte en gepersonaliseerde e-mails versturen op basis van het gedrag en de interesses van je doelgroepen.   

Hou steeds in je achterhoofd dat de ontvangers van jouw mail niet per se op zoek zijn naar jouw content. Wij benaderen hen op een moment dat ze met iets anders bezig zijn. Om toch de aandacht te grijpen, zijn er wel enkele strategieën die de open rate en CTR positief beïnvloeden. 

  • Maak de onderwerpregel kort en to-the-point. Creëer nieuwsgierigheid bij de ontvanger door bijvoorbeeld een uniek aanbod te vermelden. 

  • Gebruik de preview tekst om de ontvanger verder te overtuigen. Hier voeg je best al meteen een call to action toe.  

  • Maak de content relevant voor de ontvanger. Stuur dus ook niet dezelfde mail naar heel je mailinglijst, maar probeer ze te segmenteren op basis van interesses en behoeften. 

  • Beperk de hoeveelheid calls to action in je mail. Te veel buttons toevoegen kan voor keuzestress en verwarring zorgen. 

  • Maak het visueler door afbeeldingen toe te voegen. 

  • Zorg ervoor dat je e-mail geoptimaliseerd is voor mobiele lezers

 

Dit allemaal opzetten, is best al een groot werk, maar hierbij eindigt het niet. Een minstens even belangrijke stap is analyseren hoe de e-mailmarketingcampagne het doet. Want zoals ze wel vaker zeggen; meten is weten. Met deze inzichten gaan we dan weer aan de slag om je campagnes te optimaliseren.

Hulp nodig bij je e-mailmarketing?

Ga voor sterke
e-mailmarketing


MonkeyProof logo wit

Stay tuned!
Schrijf je in en krijg al het MonkeyNews.

© 2024 MonkeyProof. All rights reserved.