MonkeyProof Digital Architects

Digitale strategie

De digitale wereld verandert voortdurend en het is belangrijk om als bedrijf mee te evolueren. Een digitale strategie is dan ook dé basis voor een succesvolle online aanwezigheid die het verschil kan maken voor jouw bedrijf. 

Wat is een digitale strategie?

Een digitale strategie is een plan voor de online aanwezigheid van een bedrijf. Het omvat alle aspecten van de digitale wereld, zoals de website, sociale media, SEO, SEA, contentmarketing, e-mail marketing... Het is gericht op het aantrekken en behouden van klanten en het vergroten van de online zichtbaarheid van het bedrijf. 

Om deze digitale strategie uit te werken, zijn drie dingen belangrijk: je weet wie je doelgroep is, je kent hun behoefte en weet wat ze verwachten. Het is belangrijk om na te denken hoe jij als bedrijf die behoeften en verwachtingen kan vervullen via jouw digitale kanalen. De customer journey kan hier niet ontbreken. Tussen de eerste kennismaking met je bedrijf en een effectieve conversie kan namelijk wel wat tijd zitten. Door alles samen te vatten in een digitale strategie kan je als bedrijf een samenhangende en consistente merkboodschap creëren op al de geschikte kanalen én op de juiste momenten.  

Een digitale strategie baseer je best op data en analyses om zo te begrijpen hoe je klanten omgaan met jouw bedrijf. Op deze manier kan je altijd optimalisaties doorvoeren om te voldoen aan eventuele veranderende behoeften en verwachtingen van klanten. Het is essentieel om op voorhand de gewenste doelstellingen te bepalen zodat je hiermee kan vergelijken. 

Waarom is een digitale strategie belangrijk?

Je bedrijfsdoelen bereiken? Dat gaat beter met een strategie. Door een duidelijke digitale strategie te hebben, kan je de juiste doelgroep aanspreken en je online aanwezigheid optimaliseren om zo onder andere merkbekendheid te vergroten, meer verkopen en leads te genereren, klantenrelaties te versterken...

Iedere goede digitale strategie vertrekt vanuit je missie en je visie. Zo sluit alles goed aan bij wat je in de toekomst wilt bereiken en waar je naartoe wil met je bedrijf.  

Zonder een doordachte strategie maak je het jezelf onnodig moeilijk om de juiste koers te vinden en misloop je misschien potentiële klanten. En dat willen we toch echt niet. Door op voorhand goed na te denken over welke doelgroep je waar en wanneer wilt bereiken, zorg je voor een kwalitatiever bereik, efficiëntere processen en een betere klantbetrokkenheid. 

Hoe ontwikkelen wij een digitale strategie?

Voor we beginnen aan je strategie, voeren we een marketingaudit uit. Dat is een uitgebreide analyse van de huidige marketingstrategie en online activiteiten van je bedrijf. Het toont je in een oogopslag welke marketinginspanningen zijn vruchten afwerpen en waar er nog ruimte voor verbetering is. We nemen alle aspecten mee die een invloed kunnen hebben op je online succes. 

We kijken zowel naar de prestaties van je website als van je socialmediakanalen, je branding en communicatie. De resultaten op zich zijn niet voldoende. Het is belangrijk om ze af te wegen ten opzichte van je marketingdoelstellingen. Met een grondige audit (inclusief adviesrapport) op zak, bespreken we tijdens een diepgaande workshop alles wat betreft jouw digitale bedrijfsstrategie.  

Tijdens deze workshop neemt onze senior strategist de verschillende aspecten van je bedrijf en de markt grondig onder de loep. Enkele onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere de doelstellingen en KPI's, doelgroepen, concurrenten, customer journey, content, type posts, tone of voice, kanalen, budget, timing...  Op basis van deze analyse zetten onze digitale marketeers een duidelijke strategie uit. Deze strategie omvat concrete inhoudelijke adviezen en inzichten om doordachte digitale marketing acties op te zetten. 

De audit en workshop vormen samen de basis van een doorgedreven langetermijnstrategie met een concreet stappenplan. Het zijn de fundamenten waarop we de toekomst van jouw bedrijf bouwen. We werken nauw samen om ervoor te zorgen dat de digitale strategie naadloos aansluit bij je hele bedrijfsstrategie. Eens de strategie bepaald is, kunnen we dit omzetten in de praktijk. Maar dit betekent niet dat je strategie nu stof gaat vergaren. We evalueren regelmatig op basis van onze bevindingen en de veranderende marktsituatie. Zo blijf jij je digitale voorsprong behouden.

Hulp nodig bij je digitale strategie?

Zet je digitale strategie op scherp


MonkeyProof logo wit

Stay tuned!
Schrijf je in en krijg al het MonkeyNews.

© 2024 MonkeyProof. All rights reserved.